Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2015

Με την συμμετοχή ιδιωτών η γραμμή του μετρό Άλσος Βεΐκου-Γουδί, ύψους 1,4 δισ. ευρώ

Την χρηματοδότηση έργων μετρό σε ποσοστό έως και 75% από 50% που ήταν μέχρι σήμερα αυξάνει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ανοίγοντας παράθυρο για την υλοποίηση της γραμμής 4 του μετρό, συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ.


Το έργο που έχει εξαγγελθεί πολλές φορές τα τελευταία χρόνια, έχει προτείνει ο υπουργός Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζης να ενταχθεί στο πακέτο Γιούνκερ το οποίο χρηματοδοτεί έργα υποδομών με την συμμετοχή ιδιωτών και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Στόχος είναι να αποδεσμευτούν πόροι από τη νέα προγραμματική περίοδο καθώς εάν οι επεκτάσεις του μετρό και οι αυτοκινητόδρομοι ενταχθούν ως έργα γέφυρα στο ΣΕΣ εκτιμάται ότι από το κονδύλι των 4,5 δισ. Ευρώ που προορίζονται για τις υποδομές θα μείνουν 2 έως 2,5 δισ. ευρώ για νέα έργα.

Σε άτυπη συνάντηση που είχε την Τρίτη το μεσημέρι ο υπουργός Υποδομών με δημοσιογράφους στο περιθώριο της συνάντησης με τον Πρόεδρο της ΕΤΕπ κ. Βέρνερ Χόγιερ, τόνισε ότι το θέμα με τους αυτοκινητοδρόμους θα επιλυθεί με την εντατικοποίηση των εργοταξίων ώστε το μεγαλύτερο τμήμα των οδικών έργων να έχει ολοκληρωθεί το Μάρτιο του 2017. Έως τότε προβλέπεται ότι μπορεί να συνεχίζεται η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ (2007-2014), με την προϋπόθεση ότι θα παραδίδονται μεγάλα τμήματα στους χρήστες.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών η γραμμή 4 (από άλσος Βεΐκου έως Γουδί) συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο που έχει καταθέσει με έργα προς χρηματοδότηση το υπουργείο στην ΕΤΕπ. Από τα υπόλοιπα έργα -σε θεωρητικό όμως επίπεδο δεδομένου του μεγάλου κενού χρηματοδότησης αλλά και της ανωριμότητάς τους- είναι η σιδηροδρομική Εγνατία (Ηγουμενίτσα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη,Ορμένιο) ύψους 5 δισ., ευρώ, η επέκταση του προαστιακού προς Λαύριο και Ραφήνα περίπου 200 εκ. Ευρώ, η επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς τις Δυτικές συνοικίες κ.α.

Μία πρώτη συνάντηση προκειμένου να αξιολογηθεί ο σχετικός φάκελος θα γίνει την επόμενη εβδομάδα. Στο υπουργείο υποστηρίζουν ότι μελετητικά η γραμμή 4 είναι ώριμο έργο -τουλάχιστον μέχρι τον Ευαγγελισμό – γεγονός που σημαίνει ότι εάν ξεκλειδώσει η χρηματοδότηση μπορεί να δημοπρατηθεί άμεσα. Σε ότι αφορά το θέμα της χρηματοδότησης των αυτοκινητοδρόμων (σ.σ η ΕΤΕπ εμπλέκεται μόνο στο Μορέα και την Ολυμπία Οδό), στο υπουργείο αναφέρουν ότι έχουν ξεπεραστεί τα εμπόδια χρηματοδότησης για το Μορέα, που είχαν ανακύψει με αφορμή τις πολύ χαμηλές προβλέψεις της Τράπεζας για την κυκλοφορία του αυτοκινητοδρόμου.

Ο κ. Σπίρτζης πάντως συνδέει το θέμα της αναθεώρησης της σύμβασης που εκκρεμεί με την υιοθέτηση χαμηλότερων διοδίων αλλά και της τροποποίησης του μοντέλου επιδότησης στα πρότυπα και των άλλων παραχωρήσεων. Σε ότι αφορά την κύρωση της σύμβασης από τη βουλή, εκτιμάται ότι μπορεί να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του έτους. Έκπληξη πάντως αποτελεί η άποψη του υπουργείου ότι για τις αλλαγές τιμολογιακής πολιτικής στα διόδια στους οδικούς άξονες, δεν απαιτείται αναθεώρηση των συμβάσεων αλλά μία απλή συμφωνία με τους παραχωρησιούχους (AMOU), προκειμένου να αποφευχθεί η εμπλοκή με τις τράπεζες και την ΕΕ!