Μπορεί να ξεχνάω πότε το ανακάλυψα – δεν πρέπει να είχε περάσει χρόνος από τότε που ανέβηκε στο ίντερνετ – αλλά με τίποτα δεν ξεχνάω τον ενθουσιασμό μου: Ένα site, αποκλειστικά με video. Μπορεί οι συνδέσεις να μην ήταν και οι καλύτερες δυνατές, και να υπνωτιζόσουν με το κυκλάκι που γύριζε όσο «φόρτωνε» το αγαπημένο σου τραγούδι, αλλά ήξερες ότι πλέον υπήρχε ένας τόπος όπου θα έβλεπες τα γκολ του αγαπημένου σου παίκτη, ξεχασμένα τραγούδια, φάρσες για να γελάσεις, παλιές διαφημίσεις και ότι άλλο ανέβαζαν οι χρήστες του που όλο αυξάνονταν σε όλο τον πλανήτη. Ναι, το youtube μπήκε στην ζωή μας πριν από 10 χρόνια και άλλαξε το ίντερνετ και σε ένα βαθμό και την ίδια μας την ζωή. Προσωπικά μέσω youtube έμαθα πως να δένω γραβάτα.
Τα εντυπωσιακά νούμερα δεν έδωσαν καθόλου γλύκα στα κομμάτια της τούρτας που έφαγαν οι άνθρωποι της Google για να γιορτάσουν την δέκατη επέτειο του youtube. To τελευταίο δεν είναι παρά μία αγελάδα που μασάει χρήμα αλλά δεν κατεβάζει γάλα. Αλλιώς, μία εταιρεία που ναι μεν αυξάνει τον τζίρο της αλλά στο πηλίκο δεν παρουσιάζει κέρδη. Που πάνε τα λεφτά; για δικαιώματα χρήσης, παραγωγές και server για να αποθηκεύονται όλα αυτά τα video.
Πρώτον, σε σχέση με το παραπάνω, χάνει σε απευθείας συνδέσεις οι οποίες αυξάνονται μέσα από άλλα site, καλή ώρα σαν τα video του youtube που βλέπετε μέσα από το news247.gr. Με τον τρόπο αυτό δεν μπορεί να εκμεταλλευτεί τις διαφημίσεις που είναι στο περιβάλλον της και μειώνεται σημαντικά ο αριθμός των επισκέψεων που καλείτε να δείξει στους διαφημιζόμενους καθώς τα video καταγράφονται στον κώδικα του αρχικού site.
Δεύτερον, το youtube έχει χάσει ένα μεγάλο μέρος της νεολαίας που αποτελούσε και το πλέον δυναμικό του κομμάτι. Οι νέοι στέφονται σε άλλες μορφές video, όπως οι λούπες των έξι δευτερολέπτων (βλέπε vine.co) ενώ έχουν αυξηθεί και οι ανταγωνιστές που κάνουν την ίδια δουλεία με το youtube καλύτερα και πιο εξειδικευμένα. Όπως το hulu (διαθέσιμο μόνο στις ΗΠΑ προς το παρόν) και το vessel στις ταινίες και τις σειρές και το vimeo.
Τρίτον και σημαντικότερο οι ανταγωνιστές που βρίσκονται κοντά του σε επισκεψιμότητα από εκεί που ήταν άτυποι συνεργάτες και τροφοδότες του, πλέον δεν το έχουν ανάγκη. Facebook και twitter έχουν εντάξει στις σελίδες τους δικές τους εφαρμογές video. Το έχουν κάνει μάλιστα τόσο καλά ώστε το youtube που άνοιξε τον δρόμο να τρέχει από πίσω και να τους ακολουθεί.
Τον περασμένο Δεκέμβριο το facebook έκλεισε μία συμφωνία για να δείχνει στιγμιότυπα από το NFL, έναν μήνα αργότερα ακολούθησε και το youtube.
Και αν πάμε και στα νούμερα, το facebook δήλωσε ότι στο τέλος του 2014 σε ημερήσια βάση τα video του είχαν 3 δισ. παρακολουθήσεις από 1 δισ. που ήταν το καλοκαίρι.
Όλα αυτά έκαναν τον Πίτερ Ξάθι, CEO της Mannat Digital Media να πει στο τελευταίο τεύχος του Variety ότι «για πρώτη φορά υπάρχει μία κρίσιμη μάζα απειλών που αντιπροσωπεύουν πραγματικές προκλήσεις στην παντοκρατορία του youtube».
Τι πρέπει να κάνει η Σούσαν Γοντζίκι, που πήρε εδώ και ένα χρόνο μετάθεση από την Google στο youtube για να το τρέξει και να καταφέρει να το κάνει κερδοφόρο; Σύμφωνα με όσα δήλωσε πριν λίγο καιρό σε σχετικό άρθρο του The Wall Street Journal, o αναλυτής Μπράιαν Βάισερ «υπάρχει πάρα πολύ “σκουπίδι” (σ.σ. σε επίπεδο video) στο youtube. Θα πρέπει να επενδύσουν σε τηλεοπτικές παραγωγές εάν θέλουν να αποκτήσει ένα νόημα όλο αυτό». Μέχρι τώρα αυτό που έκανε το youtube για να ανταγωνιστεί την τηλεόραση ήταν η αγορά προγράμματος και η δημιουργία καναλιών. Το πείραμα δεν έχει στεφθεί με επιτυχία και τα περισσότερα από τα κανάλια έχουν κλείσει. Σε ότι αφορά τον χρόνο που δαπανά ο μέσος Αμερικανός μπροστά στην τηλεόραση με αυτόν που καταναλώνει στο youtube η σχέση είναι κατά κράτος υπέρ της τηλεόρασης.
Μία απέλπιδα κίνηση για να βγάλει κέρδη, και αυτή ακολουθώντας βήματα άλλων είναι η συνδρομητικές υπηρεσίες. Μετά από την επιτυχία του Spotify προσφέρει μουσικό – και όχι μόνο περιεχόμενο – χωρίς διαφημίσεις έναντι 10 δολαρίων τον μήνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου