Δευτέρα 27 Απριλίου 2015

Οι business της Κούβας στην Ελλάδα

Μπορεί η Αβάνα να ανοίγεται τώρα στη Δύση αλλά στην Ελλάδα κάνει business εδώ και δεκαετίες. Και αυτό διότι έχει στήσει στον Πειραιά τον κρατικό ναυτιλιακό βραχίονα της Κούβας. Ψηλά στην οδό Σκουζέ, στην Ακτή Μιαούλη εδρεύει η Nordstrand Maritime & Trading η οποία διαχειρίζεται ένα σημαντικό αριθμό πλοίων του στόλου της Κούβας.
Όσοι λίγοι παλαιοί γνωρίζουν την ύπαρξη της ναυτιλιακής, σημειώνουν πως καθώς ο Πειραιάς αποτελεί παραδοσιακό ναυτιλιακό κέντρο ο Φιντέλ Κάστρο πριν από πολλά χρόνια, επί ημερών Ανδρέα Γ. Παπανδρέου επέλεξε να εγκαταστήσει εδώ τις διεθνείς δραστηριότητες του εμπορικού του στόλου.

Δραστηριότητες κρίσιμες για την οικονομία της Κούβας καθώς εξαρτάτο όπως και σήμερα από ξένο συνάλλαγμα για να μπορεί να εισάγει όσα δεν μπορεί να παράγει.

Και η Κούβα ήταν και παραμένει, αν και σε μικρότερο βαθμό σήμερα, ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ζάχαρης παγκοσμίως. Οι εξαγωγές αυτές γίνονται σε σημαντικό ποσοστό τους με τα φορτηγά πλοία της Nordstrand Maritime & Trading, αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες.

Αυτή την εποχή μάλιστα η ναυτιλιακή φέρεται να ολοκληρώνει ένα μεγάλο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των πλοίων της καθώς η Κούβα εξέρχεται σταδιακά από την απομόνωση που της επέβαλε το αμερικανικό εμπάργκο.

Σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές αλλά και δημοσιεύματα του έγκυρου διεθνούς ναυτιλιακού τύπου όπως το TradeWinds ο εν Ελλάδι ναυτιλιακός βραχίονας της Empresa Importadora General del Transporte -όπως αποκαλούν οι παλαιότεροι την κρατική κουβανέζικη πλοιοκτήτρια- προχώρησε προ μερικών εβδομάδων στην πώληση νεότευκτων ποντοπόρων φορτηγών από κινεζικά ναυπηγεία. Η Nordstrand Maritime & Trading σύμφωνα με το TradeWinds εμφανίζεται να ελέγχει στόλο 12 ποντοπόρων φορτηγών μικρότερου μεγέθους, τα γνωστά και ως Handysize.

Τα εννέα εξ αυτών είναι νεότευκτα φορτηγά 35 χιλιάδων τόνων (dwt) και έχουν ναυπηγηθεί από το 2011 έως και το 2013 από τα κινεζικά ναυπηγεία Chengxi Shipyard. Το ναυπηγικό αυτό πρόγραμμα υπολογίζεται πως κόστισε 280 εκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες. Πριν από την τωρινή πώληση του παλαιότερου φορτηγού της η Nordstrand Maritime & Trading εκποίησε και άλλα ηλικιωμένα ποντοπόρα ένα εκ των οποίων φέρεται να πέρασε σε συριακά συμφέροντα.

Ο «ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ». Στο πηδάλιο της εδρεύουσας στον Πειραιά Nordstrand Maritime & Trading βρίσκεται εδώ και χρόνια ο Rodolfo Marin Cardenas ο ποιος συνεπικουρείται και από άλλα στελέχη κουβανικής υπηκοότητας, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Η Nordstrand Maritime & Trading εμφανίζεται να έχει στον έλεγχό της την τεχνική διαχείριση του στόλου αλλά ναυλώσεις εκτιμάται ότι γίνονται και από γραφεία της στο Λονδίνο ενώ παρουσία έχει και στο Vaduz του Liechtenstein. Η κουβανέζικη ναυτιλιακή συνδέεται με την Acemex που παλαιότερα ονομαζόταν Empresa Importadora General del Transporte (EIGT).

Η Nordstrand Maritime & Trading βρίσκεται όμως στη λίστα επιχειρήσεων του αμερικανικού υπουργείου οικονομικών (Office of Foreign Assets Control) η οποία περιλαμβάνει ομίλους που βρίσκονται σε καθεστώς εμπάργκο συναλλαγών για αμερικανικών συμφερόντων εταιρείες. Πρόκειται για την υπόθεση οικονομικών κυρώσεων που προ 50 και πλέον έτη είχε επιβάλει η Ουάσινγκτον στην Κούβα.

Η Κούβα είναι γνωστή κυρίως για τις εξαγωγές ζάχαρης και νίκελ. Το μερίδιο της Κούβας στην παγκόσμια εξαγωγή ζάχαρης από 35% που ήταν κάποτε έχει υποχωρήσει κοντά στο 10% σήμερα μεταξύ άλλων και λόγω της πτώσης της τιμής της ζάχαρης διεθνώς, η οποία κατέστησε την κουβανέζικη ζάχαρη λιγότερο ανταγωνιστική.

Σύνδρομο γνωστό και στην Ελλάδα από τις οικονομικές περιπέτειες της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης. Η Κούβα παράγει επίσης το 6,5% περίπου της παγκόσμιας παραγωγής νίκελ το οποίο αντιστοιχεί στο 25% των συνολικών εξαγωγών της. Όντας νησί και μάλιστα αποκλεισμένο από τις αμερικανικές ακτές, η Κούβα πραγματοποιεί τις εξαγωγές αυτές με ποντοπόρα φορτηγά πλοία. Και έτσι γίνεται ευκολότερα αντιληπτή η σημασία της εν Ελλάδι κουβανικής ναυτιλιακής, με το βορειοευρωπαϊκό όνομα, Nordstrand.


Οι εξαγωγές και οι εταίροι της
Οι κύριοι εξαγωγικοί εταίροι της Κούβας είναι η Ολλανδία, ο Καναδάς και η Κίνα. Κύριοι εισαγωγικοί εταίροι είναι η Βενεζουέλα, η Ισπανία και οι ΗΠΑ που μπορούν να εξάγουν στην Κούβα αλλά όχι να εισάγουν…. Οι βασικές εξαγωγές της Κούβας είναι ο καπνός, τα ψάρια αλλά και ιατρικά προϊόντα, εσπεριδοειδή και καφές. Οι εισαγωγές της περιλαμβάνουν τρόφιμα, καύσιμα, ρουχισμό και μηχανήματα.

Πριν από την ανατροπή της ΕΣΣΔ, το 1991, η οικονομία της χώρας εξαρτιόταν από τη Σοβιετική Ένωση, όσον αφορά τις εξαγωγές, αλλά και σε θέματα οικονομικών ενισχύσεων. Χαρακτηριστικά, οι Σοβιετικοί πλήρωναν την κουβανική ζάχαρη πιο ακριβά από την τιμή της αγοράς, ενώ πουλούσαν στην Κούβα πετρέλαιο σε τιμή πιο χαμηλή από αυτήν της αγοράς.

Η διακοπή των χορηγιών αυτών προκάλεσε απότομη και κατακόρυφη επιδείνωση της εγχώριας οικονομίας, φάση την οποία οι Κουβανοί ονόμασαν «Período Especial»… Την Σοβιετική Ένωση διαδέχτηκε ως πυλώνας εξωτερικής βοήθειας η Βενεζουέλα του Ούγκο Τσάβες. Η στήριξη της Βενεζουέλας προς την Κούβα γινόταν με την παροχή 80.000 βαρελιών πετρελαίου ημερησίως, με αντάλλαγμα επαγγελματικές υπηρεσίες και γεωργικά προϊόντα όπως η ζάχαρη. Τουλάχιστον μέχρι πρότινος, πριν δηλαδή η Βενεζουέλα βυθιστεί στην οικονομική κρίση λόγω της πτώσης των τιμών του πετρελαίου διεθνώς.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου